14 października 2013
Torowiska i zajezdnia do przebudowy.

Miasto Szczecin rozpoczyna kolejne inwestycje w transporcie publicznym – tym razem dotyczące przebudowy sieci tramwajowej.

Łącznie do 2015 roku w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie” zmodernizowanych zostanie blisko 20 000 metrów toru pojedynczego. Przebudowana zostanie także zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego.

W piątek 11 października Prezydent Miasta Szczecin Piotr Krzystek podpisał dwie umowy dotyczące poprawy stanu infrastruktury tramwajowej:

  1. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie realizacji projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. W imieniu CUPT umowę podpisał dyrektor Paweł Szaciłło.
  2. z ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie na zaprojektowanie i przebudowę Zajezdni Pogodno. Ze strony wykonawcy umowę zawarł Prezes Zarządu ZUE S.A. Wiesław Nowak.

Projekt „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”
Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych.

Realizacja tego projektu podzielona jest na zadania:

1. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie.
Zadanie będzie realizowało ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie.
Umowa na to zadanie podpisana została 11 października 2013 r.
W ramach inwestycji zajezdnia zostanie gruntownie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Układ torowy zostanie przebudowany
i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie tory na terenie zajezdni zostaną zmodernizowane (łącznie zmodernizowanych zostanie 5 750 metrów toru pojedynczego). Część torów zyska nowe funkcje: np. przeznaczone będą do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych, jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej.
Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych będzie musiał także wyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów, system identyfikacji taboru). Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską. Nowością będzie wybudowanie wiaty odstawczej o wymiarach ok. 62 x 96 m. Prace remontowe będą odbywać się pod ruchem, czyli przy normalnym funkcjonowaniu zajezdni.
Wartość tego zadania wynosi 135 300 000 zł brutto. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.

2. Przebudowa torowisk w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka i na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską.
W ramach tego etapu wyremontowane zostanie torowisko o łącznej długości 4 580 metrów toru pojedynczego.
Spółka Tramwaje Szczecińskie jest w trakcie rozstrzygania tego postępowania. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na przełomie października
i listopada tego roku. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 180 dni od podpisania umowy
Najważniejszym elementem remontu będzie wymiana torowiska i sieci trakcyjnej
w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do skrzyżowania
z ul. Dąbrowskiego (z wyłączeniem zmodernizowanego Placu Kościuszki). To łącznie 3 735 metrów toru pojedynczego.
Wyremontowane zostanie także torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza) – 682 m. t. p. Ostatnim elementem będzie wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Łączna długość wymienianego torowiska to 162 m. t. p.

3. Przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną zlokalizowaną na odcinku od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy wraz z przebudową pętli – łącznie do przebudowy będzie 8 296 m. t. p.
Procedura przetargowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy
z wykonawcą planowane jest na marzec 2014 roku. Czas realizacji zadania wyniesie 12 miesięcy.

4. Ostatnim zadaniem dofinansowanym w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk” w Szczecinie jest przebudowa układu torowego na Bramie Portowej. Zadanie to formule zaprojektuj i wybuduj w latach 2011 – 2012 wykonało
za 22 000 000 złotych konsorcjum Mostostal Warszawa – Tor–kar–sson Zbigniew Kargul Warszawa. Prace budowlane wykonane było od kwietnia do lipca 2012 r.
Zakres prac obejmował:

  • zaprojektowanie układu drogowego
  • przebudowę torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną oraz układu drogowego
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej

Niezależnie od tych zadań realizowane są także inne inwestycje tramwajowe. Budowany jest pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Potulickiej i Narutowicza wraz z układem torowym. Trwa dostawa do Szczecina niskopodłogowych tramwajów Swing.


01 października 2013
Kolejne Swingi dla Szczecina. Rozpoczęła się realizacja drugiej części drugiego kontraktu.

Cały kontrakt zakłada dostawę 22 pojazdów typu Swing. Pomiędzy styczniem a marcem tego roku dostarczonych zostało 6 tramwajów. Kolejnych 16 dojedzie do końca marca przyszłego roku. (sześć w tym roku, 10 w przyszłym).
Pierwszy pojazd z nowej dostawy dotarł w nocy z czwartku na piątek do zajezdni. Otrzyma numer 813.

Szczecin inwestuje w nowoczesny tabor tramwajowy od 2010 roku. W ramach pierwszego kontraktu do zajezdni w al. Wojska Polskiego w roku 2010 i 2011 trafiło sześć pojazdów o łącznej długości 31,82 m. każdy.
Łącznie w ramach dwóch kontraktów do końca marca 2014 roku w Zajezdni Pogodno będzie stacjonować 28 nowoczesnych pojazdów.

Cały projekt „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w Szczecinie” warty jest 241 354 735, 49 zł. Zakup wszystkich 28 niskopodłogowych tramwajów (z obu kontraktów) współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą ok. 116 milionów złotych. Stanowi ona 59 % środków kwalifikowanych.
Celem zakupu nowoczesnego taboru jest m.in. dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych, podniesienie jakości świadczenia usług oraz wyeliminowanie przestarzałego taboru.


Spółka Tramwaje Szczecińskie jest jedynym klientem Pesy (!!!), który zażyczył sobie w ramach kontraktu dwie rampy dla osób niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi. (standardowe wyposażenie stanowi jedna rampa)
Standardem w szczecińskiej komunikacji miejskiej są już pojazdy klimatyzowane, wyposażone w monitoring, biletomat, system informacji pasażerskiej. Dodatkowe Swingi zakupione w ramach drugiego kontraktu posiadają ogólnodostępne WiFi
Podzielony on został na dwie części. W pierwszej PESA miała za zadanie dostarczenie 6 pojazdów w terminie do 180 dni od chwili podpisania umowy. Tramwaje dotarły do Szczecina pomiędzy 26 stycznia a 23 marca tego roku.
W ramach tej części projektu przeszkoleni zostali także pracownicy. Producent dostarczył także wyposażenie do obsługi tramwajów oraz pakiet naprawczy.
Kontrakt zakłada także dostawę specjalnego pojazdu do naprawy tramwajów z dachu a także pojazdu przystosowanego do holowania tramwajów. Odbędą się także szkolenia pracowników.

Szczegóły dot. projektu oraz galeria zakupionego taboru znajduje się tutaj


09 maja 2012
Konkurs - "Modernizacja taboru tramwajowego"

Znasz odpowiedzi na poniższe pytania? Weź udział w konkursie dotyczącym projektu „Modernizacja taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.

  1. Z jakiego Programu współfinansowany jest Projekt?
  2. Jakiego typu wagony tramwajowe są modernizowane?
  3. Ile wagonów tramwajowych zostanie zmodernizowanych w ramach Projektu?
  4. Które zmodernizowane wagony tramwajowe wyjechały już na linie?
  5. Kiedy rozpoczęła się techniczna realizacja Projektu?


Nagrody otrzyma 10 osób, które od godziny 12.00 w dniach 21-23 maja  2012 roku jako pierwsze prześlą na adres agnmatu@ts.szczecin.pl prawidłowe odpowiedzi na powyższe pytania.

Nagrodami w konkursie są:

  • Torby podróżne
  • Torby sportowe
  • Pióra wieczne Waterman
  • Pen – drive’y
  • Kamizelki odblaskowe
  • Kubki
  • Długopisy

 
Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się w Regulaminie konkursu


06 kwietnia 2011
Uruchomiliśmy nowy portal poświęcony projektom Spółki współfinansowanym z funduszy Unii Europejskiej.

Mamy nadzieję, że odwiedzając naszą stronę będziecie Państwo mogli łatwiej odszukać interesujące informacje odnośnie prowadzonych przez Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. projektów, zarówno tych aktualnie realizowanych, jak i zakończonych. Życzymy Państwu miłej pracy z naszym portalem.


[1]  

2010 - 2017 © Tramwaje Szczecińskie Sp. z o. o.